Rejestracja firmy
Każda osoba fizyczna, niezależnie czy planuje rozpoczęcie działalności gospodarczej jednoosobowo, czy też w formie spółki cywilnej, musi wypełnić wniosek CEIDG-1, czyli wniosek o wpis w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Wniosek ten, należy złożyć w urzędzie miasta i gminy, właściwym ze względu na miejsce zamieszkania.
Można to zrobić nieodpłatnie, w dwojaki sposób, osobiście lub przez internet.
Zgodnie z zasadą „jednego okienka” skutecznie złożony wniosek jest jednocześnie wnioskiem:
- Do urzędu skarbowego, o nadanie numeru NIP.
- Do GUS, o nadanie numeru REGON.
- Dotyczącym wyboru formy opodatkowania (zasady ogólne, podatek liniowy, karta podatkowa, ryczałt ewidencjonowany).
- Dotyczącym wyboru formy prowadzenia ewidencji księgowej.
Jeżeli przedsiębiorca nie chce korzystać ze zwolnienia z VAT, może wraz z wnioskiem CEIDG-1 złożyć formularz VAT-R.
Niezależnie jednak od składanego wniosku do CEIDG, przedsiębiorcy muszą dokonać w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych odpowiedniego zgłoszenia do ubezpieczenia (formularz ZUS ZUA albo ZUS ZZA).
Złożenie wniosku o wpis do CEIDG, upoważnia przedsiębiorcę do rozpoczęcia działalności gospodarczej od tego dnia, lub dowolnego późniejszego.